Lancer Register Forum banner

Correcte koelvloeistof?

12K views 14 replies 7 participants last post by  edbowles86  
#1 ·
Hallo mensen, koelvloeistof vervangen staat als volgende op mijn lijst voor mijn nieuwe EVO 8. Gecontroleerd met een hydrometer (ik weet dat ze niet geweldig zijn) en het toonde een goede sterkte, maar kan niet zien welke koelvloeistof erin zit, want er zit geen kleur aan. Mitsubishi zegt dat de EVO 8 af fabriek kwam met roze longlife koelvloeistof, maar ze leveren nu alleen nog groenachtig blauw spul in al hun auto's. Gecontroleerd bij een lokale automaterialenhandel die Comma levert en ze kwamen met hetzelfde: G30 (ROOD) voor mijn auto. Dus, ik vraag me gewoon af wat anderen gebruiken & is dit correct? Groeten Steve

#4 ·
Ik heb afgelopen winter zelf hetzelfde onderzoek gedaan. Uiteindelijk heb ik mijn systeem een paar keer met schoon water gespoeld en gevuld met Comma G48. Het is een groenachtige koelvloeistof en het lijkt erg goed.
Ok bedankt, het lijkt erop dat Comma koelvloeistof het populairst is bij motorfabrikanten. Zoals ik al zei, het kwam op hun systeem naar voren als de G30 (rood) voor mijn auto. Is er een voordeel met G48?
Bedankt

#3 ·
#5 ·
Die komma g48 extreme green (blauwachtig groen uitziend) is al jaren populair bij ons hier op mlr, ik merkte dat het rode spul de neiging had om een roestige tint te veroorzaken, merkbaar bij het doorspoelen van koelvloeistof .... of misschien was ik het die water toevoegde :mhihi: Het komma-spul is de juiste keuze, tenzij je lichtgevend groen hulkbloed wilt ... wat ik 10 jaar geleden had en nu weer heb, het is een Renault die ik gebruik .... wordt standaard zonder elektronen geleverd ;)

#12 ·
Hallo, dit antivries-ding is gewoon niet duidelijk.

Mijn bevindingen zijn:

Elke motorfabrikant beveelt Comma G30 Xtreme (rood) aan, dat silicaatvrij is.

Mensen hier zeggen dat je geen rode spullen moet gebruiken en G48 (groen) moet gebruiken, dat silicaat bevat.

Veel forums stellen dat Japanse auto's silicaten in antivries moeten vermijden.

Koelvloeistof afgetapt en het was inderdaad een blauwachtig groenachtige kleur, maar zag er best goed uit met slechts een vleugje bruin.

Omdat mijn kleur niet rood was, heb ik het vermeden om het door rood te vervangen, dus ben ik naar mijn lokale Mitsi-dealer gegaan om het uit te zoeken. Er staat in hun boeken dat mijn auto 04 EVO 8 werd geleverd met een lange levensduur rode koelvloeistof, maar ze gebruiken het nu niet meer voor het onderhoud van de auto's. Er is een blauwe Meg-gebaseerde antivries die ze gebruiken in alle Mitsubishi-auto's die binnenkomen en toen ik de fles kreeg, is deze gemaakt door Morris Lubricants en heeft een levensduur van 2 jaar. Dus niet eens een Mitsubishi-product (tenzij ze allemaal door Morris zijn gemaakt), maar gewoon een standaard blauwe antivries.

#13 ·
Vertrouw niet op de kleuren van de koelvloeistof.

G30 is de juiste... (ook wel G12+ genoemd)
De levensduur is ca. 3-5 jaar, de originele Mitsubishi (groen van kleur) werd in de servicehandleidingen met 6-10 jaar beoordeeld, afhankelijk van de verschillende markten.

De kleuren verschillen voor JIS (Japan) koelvloeistoffen van onze EN-stijlen (Europa).

G48 werkt niet goed voor de Evo 4g63 onder raceomstandigheden, omdat het is ontworpen voor VW TDI-motoren om in de winter sneller op te warmen!

#14 ·
Vertrouw niet op de kleuren van het koelmiddel.

G30 is de juiste... (ook wel G12+ genoemd)
De levensduur is ongeveer 3-5 jaar, de standaard Mitsubishi (groen van kleur) werd in de servicehandleidingen beoordeeld op 6-10 jaar, afhankelijk van de verschillende markten.

De kleuren verschillen voor JIS (Japan) koelvloeistoffen van onze EN-stijlen (Europa).

G48 werkt niet goed voor de Evo 4g63 onder raceomstandigheden, omdat het is ontworpen voor VW TDI-motoren om sneller op te warmen in de winter!
Ok, dus ik ben bezig met het doorspoelen van het systeem voordat ik overstap op de G30 (rood). Heeft nog steeds een lichte blauwe tint van wat erin zat.
Zoals ik al zei, gebruiken Mitsi-dealers in het VK allemaal Morris standaard MEG Blue antivries (2 jaar) bij al hun onderhoud, van een oud model tot nieuwe modellen. Elk forum dat je leest, suggereert dat de oude stijl Meg blue spullen verouderd zijn door de OAT (rood) spullen van ongeveer 15 jaar geleden, dus ik begrijp niet waarom Mitsi-dealers de oude spullen in alles gebruiken? Ze leveren hun eigen merk niet meer en het enige Dia Queen-spul dat ze hebben, is voor AYC en niets anders.
Ik heb ook overwogen om Honda, Toyota en Nissan te vragen wat ze leveren, aangezien het Japanse auto's zijn, om te zien hoe ze verschillen.